Cercar en aquest blog

dissabte, 27 d’octubre del 2007

Un 'catalunyalliure', sisplau

La Xecna presenta el whisky Jaume I, que se suma a un ventall de productes patriòtics CARTERA · Ja distribueix la Cola Catalana i el vi 11 de Setembre




"Un catalunyalliure, sisplau". És difícil d'imaginar algú demanant això en un bar i més encara preveure la reacció del cambrer. No obstant, gràcies a la Xarxa d'Establiments amb Consciència Nacional (Xecna) es pot sortir a fer una Cola Lliure o una Cap d'Ona, sopar amb un 11 de Setembre del 1714, brindar amb un 2014 i fer un combinat de Jaume I amb un Desperta Ferro. O el que és el mateix: un refresc de cola, una cervesa, vi, cava i un combinat de whisky amb beguda energètica que, com el popular cubalibre de rom cubà amb cola nord-americana, símbol de l'anhel de llibertat del poble cubà, bé podria dir-se catalunyalliure.
Ahir el president de la Xecna, Ramon Carner, va presentar a Barcelona l'últim producte que la xarxa està posant al mercat: el Jaume I, El Nostre Rei, un whisky d'Escòcia, "nació germana", segons diu l'etiqueta, amb un preu aproximat d'entre 11 i 12 euros l'ampolla. Es diu Jaume I, segons Carner, "perquè és un producte competitiu i de cert prestigi. Hi ha molts whiskys amb nom de rei i el nostre rei és Jaume I".



Un forat al mercat



El Jaume I és l'últim capítol d'un projecte que Ramon Carner va iniciar fa dos anys amb la comercialització de la Cola Catalana, Cola Lliure: "Era l'any del boicot al cava i molts botiguers, indignats, van acollir-la amb orgull". Aquesta bona rebuda, va explicar Carner, els va fer adonar-se "que hi havia un forat al mercat de productes amb consciència nacional". Per aquest motiu van començar a distribuir també vins -11 de Setembre-, beguda energètica -Desperta Ferro-, cava -2014- i el whisky.



La distribució és la part més lenta i costosa de la feina que està fent la Xecna. L'empresa es va constituir fa pocs mesos i ha incorporat a la seva cartera de productes el te Matina, el refresc de llimona i taronja Refreskcat, la cervesa Cap d'Ona, el vermut Murcarol, el licor Càtar i fins i tot una aigua. Es reparteixen per Catalunya i altres zones dels Països Catalans a través de cinc distribuïdors que porten els productes a uns 500 punts de venda de tot el territori. Per als consumidors interessats que no saben on trobar els seus productes, disposen a la pàgina web www.xecna.cat d'un llistat de municipis on són presents i, a més, si omplen un formulari indicant la seva adreça, els remetran a la botiga que sigui més a prop de casa seva.



El producte de més èxit fins ara, com va reconèixer Carner, i que ha servit per obrir el mercat als joves, és la beguda energètica Desperta Ferro. Des que la van presentar el 21 de maig se n'han venut 40.000 llaunes, que, a més de servir per fer combinats, fan "que la joventut catalana s'interessi per la història", segons Carner, que ha explicat que molts joves aprendran qui eren els almogàvers mentre prenen la beguda que porta per nom el crit d'aquests guerrers. Mostrant el seu patriotisme, Carner va assegurar: "Els homes imprescindibles per a Catalunya són els que lluiten tota la vida. I nosaltres lluitem cada dia per ser a les botigues i perquè la gent del país pugui comprar productes amb consciència".