Cercar en aquest blog

dimecres, 3 d’octubre de 2007

Nutrició

Celiaquia

Els celíacs són persones intolerants o al·lèrgiques al gluten, una proteïna que es troba en el blat, l'ordi, la civada i el sègol. Per tant, no poden menjar cap d'aquests cereals ni cap aliment o farina que els contingui, ja que el gluten els podria provocar lesions greus a les parets intestinals.Aquests cereals solen ser substituïts generalment per:

Arròs:
L'arròs és el cereal que millor toleren els celíacs, ja que no conté gluten. Si el combinem amb llegums, que tampoc porten gluten, obtindrem un plat molt nutritiu, ric en proteïnes i hidrats de carboni.

Blat de moro:
El blat de moro no conté gluten i això el fa apte per als celíacs. La farina de blat de moro és una bona alternativa per elaborar receptes de pastisseria.

Patata:
La patata és un tubercle apte per als celíacs, rica sobretot en hidrats de carboni i fàcil de digerir (si no la fregim).

Tapioca:
La tapioca, que no conté gluten, és fàcil de digerir i ens protegeix l'intestí. És un aliment molt ric en hidrats de carboni i energètic.

El principal consell en cas de celiaquia:
- No s'ha de menjar mai un aliment processat o preparat si no estem segurs de com i amb què ha estat elaborat. Hem de llegir sempre les etiquetes. Els cereals que contenen gluten poden ser presents en molts aliments processats industrialment com el cafè instantani, la xocolata, els caramels o les salses per a l'amanida, i, a primera vista, no ens ho pot semblar.